sabelles

EL YUNQUE

Har fortfarande lite bilder kvar från Puerto Rico att visa för er och dessa är från en utav resan höjdpunkter.

Något vi hade bestämt oss för redan innan vi åkte ner till PR var att besöka deras regnskog kallad El Yunque. Vår absolut bästa hyresvärd Carina hjälpte oss att boka denna utflykt, vi sa bara vilken dag vi helst ville åka sedan återkom hon med pris och information - hur bekvämt? Vi gick upp tidigt en onsdagsmorgon och promenerade upp till kiosken närmast oss (tog knappt 2min dit) där stod en grå van och en guide och väntade på oss. Han introducerade sig fort som Charlie och jag märkte direkt att att jag skulle tycka om honom. Minns att han trodde att vi var från Tyskland haha, vi åkte iallafall vidare med honom och han skulle hämta upp några till i condado (vi bodde i Ocean Park). Hursomhelst går han iväg och hämtar tre äldre damer och de första de säger när de får syn på oss är: är ni verkligen svenskar? Ni är ju så mörkhåriga och så kollar hon på mig och fortsätter med brunögda. Charles har då berättat att vi är svenskar, jag är iallafall van vid att höra att jag inte ser svensk ut så jag skratta med. Hon menade givetvis inget illa (vilket man hörde i hennes tonläge), dessa tre äldre damer kom iallafall från England och de var verkligen riktigt sköna. De pratade med brittisk accent vilket jag älskar men annars var de även skämtsam och i otroligt god form trots deras ålder...riktiga goals haha. På vägen till El Yunque tog vår guide kustvägen vilket tar lite längre tid men det var verkligen värt det. Vi fick se en massa vackra och häftiga stränder och ja bara allmän vacker natur samtidigt som Charles gav oss Puritansk historia.

Bild längst kusten

I El Yunque

Väl framme i El Yunque börjar vi betala avgiften som låg på ... dollar (väl spenderade pengar), vi fick då reda på att de inkluderade en extra utflykt för oss nämligen stranden Luquillo beach som vi åkte till efter. Vet inte riktigt vart jag ska börja när det gäller El Yunque, men kan väl säga att det är ett måste att besöka om man åker till Puerto Rico. När vi först kom dit gick vi med vår guide han berättade lite om träden, buskar, ödlor, blommor osv. kanske inte låter så intressant men det var faktiskt det. Så sjukt häftig natur och en massa att ta in så det var kul att höra lite bakgrundsinformation. Vi gick iallafall snabbt upp till typ ett informationcenter där fanns en liten biograf där vi fick se en kort film (ca 15-20 min) om El Yunque, redan där blev man imponerad. Efter det fick man lite tid att gå på toa samt besöka deras turistshop.

Mina fina tjejer

Utanför bion

Vår guide som Melanie smygfota haha

Efter detta började själva vandringen i regnskogen, vilket bara kan beskrivas med - WOW. Alltså naturen, alla balla träd, ljuden av bland annat vattenfall, allt det tillsammans var bara perfekt. Förlåt men saknar verkligen ord, man behöver helt enkelt uppleva detta ställe för att förstå. Vi fick mycket egen tid för att fota, ställa frågor till Charles och då och då stannade han oss för att berätta lite om El Yunque.

Notera mitt mega mygbett på halsen

Tillslut kom vi fram till vattenfallet där fick vi 40 min på oss bada, vilket räckte gott och väl. Vi tog en massa bilder där, är riktigt nöjd med en del av dem. Det var riktigt skönt och framför allt uppfriskande och kliva i vattnet, lite småkyligt men det klarade man av. Det var en del folk där men vi klättrade till en liten hörna där vi kunde vara ifred vilket var skönt.

Sedan fick själva följa stigen tillbaka (Charles hade gått tidigare för att han skulle hämta upp bilen) mot en parkering. Älskade det faktum att vi fick både gå själva och hade vår guide ibland, det blev riktigt bra faktiskt. Kan säga att man blev rätt andfådd då tillbaka vägen visade sig bestå av en hel del uppförsbackar. Det gjorde dock inte så mycket då man var så exalterad av allt runt omkring sig, fanns så mycket att se.

Väl framme vid parkering sålde de färska lemonader, riktigt smart då man var sjukt törstig efter. Vi åkte iallafall en sväng med bilen och fick se ännu mer av El Yunque, efter ett tag kom vi fram till ett utkikstorn. En massa trappsteg senare var vi äntligen längst upp och där fick man en underbar utsikt över El Yunque.

Dessa ödlor såg man överallt

Innan vi skulle lämna El Yunque stannade vi på en plats för att se lite mer natur och ett häftigt vattenfall. Charles visade även oss video på vattenfallet vid en årstid och då var det betydligt kraftigare. Tillslut blev det dags för lunch och då åkte vi till ett lokalt hak och testade en känd puritansk rätt bestående av kyckling, ris och bönsås vilket var helt okej men inget märkvärdigt. Det var dock väldigt mycket mat för en liten peng. Senare begav vi oss till Luquillo beach, men mer om det i ett annat inlägg.